През юни 2000 г. правителствата на Р България и Румъния подписват двустранно споразумение относно техническите, финансовите, юридическите и организационните аспекти на изграждането на новата връзка между двете държави. Местоположението на моста е избрано въз основа на проучване на трасето, оценка на въздействието върху околната среда, социални и икономически аспекти – извършено през 90-те години, което определя оптималното място за моста именно между градовете Видин (България) и Калафат (Румъния).

Проектът от българска страна обхваща следните договори:

  • Договор 1: Проектиране и строителство на комбиниран (пътен и железопътен) мост с четири пътни ленти, една железопътна линия, велосипедна алея и две пешеходни алеи.
  • Договор 2: Строителство на прилежащата пътна и железопътна инфраструктура, което обхваща: изграждането на нова товарна жп гара и 7 км нова жп линия, реконструкция на съществуващата пътническа жп гара и строителство на 7 пътни възела на две нива.


От румънска страна в проекта са включени: Изграждане на 5 км нова жп линия, 5 км първокласен автомобилен път и терминален пункт за общ граничен контрол и таксуване на автомобилния транспорт.

С безвъзмездното финансиране от AFD (Френската агенция за развитие) през 2001-2002 година са извършени предварителни икономически, финансови и социални анализи на изграждането на нов мост, които са изпълнени от ВСЕОМ („Би Си И О Ем“), заедно с българските фирми „ИТК“ и „Пътинвестинженеринг“ и румънската фирма IPTANA. Това включва и Актуализиране на индикативната цена на проекта за втори мост в българския участък на Дунав и на подпроектите за избрания вариант на местоположение на моста.

С финансиране от KfW (Германската Кредитна институция) през 2001 г. са извършени геоложки и хидротехнически проучвания от RRI, ГЮС и IPTANA.

С бeзвъзмездно финансиране от KfW (Германската Кредитна институция за възстановяване) през 2001 година са извършени предварителни геоложки и хидротехнически проучвания в зоната на избрания вариант, на местоположение (км 796), които са изпълнени от немската фирма RRI („Райн Рур Инженьоргезелшафт“), заедно с българската фирма „ГЮС“ и румънската фирма IPTANA („Иптана“). Тези проучвания потвърждават правилността на избраното място, като осигуряват необходимите топографски и геоложки данни за изготвяне на предварителните проекти.

През периода 2001-2003 година са извършени предварителни проучвания, както и оценка на въздействието върху околната среда и водите (ОВОС), от фирма ERM LAHMEYER International („И Ар Ем Ламайер Интърнешънал“), заедно с българските фирми „ИРИН“ и „Геомарин“ и румънската фирма AGRARO CONSULT („Аграро Консулт“). След публични обсъждания във Видин и Калафат, докладът за ОВОС окончателно е одобрен и приет в края на 2004 година.

С безвъзмездното финансиране от програмата ИСПА на ЕС от началото на 2003 година британско-испанският консорциум Scot Wilson Holding/Iberinsa/Flint&Neill Partership („Скот Уилсън Холдинг“/“Иберинса“/“Флинт&Нийл Партнършип“) е назначен като международен консултант по инженеринг и управление (МКИУ) към Министерство на транспорта, за да подготви идеен проект за моста в три варианта, Технически проект за прилежащата пътна и железопътна инфраструктура от българска страна и тръжни документи за избор на изпълнители и консултанти, съгласно условията и процедурите на Европейската комисия. През периода на строителството МКИУ, чрез постоянен съветник на място, ще оказва съдействие на Звеното за изпълнение и управление на проекта.

Бюджет на проекта от българска страна: 225 806 452 евро
Безвъзмездна помощ от ИСПА на ЕС70 000 000 евро
Европейска инвестиционна банка (EIB)70 000 000 евро
Безвъзмездна помощ от AFD5 000 000 евро
Федерална Република Германия чрез KfW20 045 167 евро
Държавен бюджет на Република България60 761 285 евро

Бюджетът на проекта от румънска страна е 48 млн. евро, включващ безвъзмездна помощ от програма ИСПА на ЕС и финансиране от държавния бюджет на Румъния.

Чрез международни тръжни процедури на 30.01.2007 г. испанската фирма FCC („Еф Си Си“) е назначена за Изпълнител по условията на ФИДИК на проектирането и строителството на основния мост, а френско-британският консорциум Ingerop/High-Point Rendel („Инжероп/ Хай-пойнт Рендел“) е назначен за Инженер по условията на ФИДИК, който да изпълнява контрол на проектирането и надзор над строителството. На 26.10.2007 г. FСС е назначена за Изпълнител по Договор 3, с Инженер по надзора Ingerop/High-Point Rendel/Salfo („Инжероп/Хай-пойнт Рендел/Салфо“).

 

Мост Видин-Калафат

 

Българо-румънското дружество „Дунав мост Видин - Калафат“ АД е учредено на събрание на акционерите, проведено в сградата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на 06.06.2013 г. в следствие на подписано Споразумение между правителството на Република България и правителството на Румъния за създаване на съвместна търговска структура – оператор на новия комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на река Дунав между градовете Видин (Република България) и Калафат (Румъния). Седалището и адресът на управление на дружеството са в гр. Видин.

Операторът „Дунав мост Видин-Калафат“ АД осъществява цялостната поддръжка на техническото състояние на моста, като осигурява неговото сигурно и надеждно преминаване, както и е отговорен за събирането на мостови такси от моторните превозни средства, преминаващи по моста.

Акционерното дружество с равен капиталов дял от двете страни – „Дунав мост Видин-Калафат“ АД има седалище в град Видин, а „Дунав мост Видин-Калафат“ АД – клон Калафат е регистриран с клон в град Калафат.

Свържи се с нас